جهش تولید | جمعه، ۹ آبان ۱۳۹۹

رفتارهای غلط تغذیه ای - نمایش محتوای تولیدات ویژه

 

 

رفتارهای غلط تغذیه ای

Loading the player...

دربسیاری از جوامع تغذیه مترادف با مراقبت است. لغت Nurture به زبان انگلیسی به معنی پرورش، تربیت، تغذیه، غذا، پروردن و بزرگ کردن است. بی شک برای رشد و تکامل طبیعی شیرخواران و کودکان خردسال نه تنها باید نیازهای اساسی جسمی ( تغذیه، بهداشت، پوشاک، سرپناه، ایمنی ) را تامین کرد بلکه نیازهای روانی، اجتماعی (عاطفی) آن ها نیز باید برآورده شوند. وجود مادر یا جانشین او، فردی که بتواند ارتباط حاکی از محبت و اعتماد با کودک برقرار کند، امری اساسی در تغذیه ی مناسب کودک و رشد و تکامل اوست. شیوه های رفتاری مادر در زمان غذا دادن به کودک مادر در زمان تغذیه‌ی کودک در صورتیکه هدف های زیر را دنبال کند، موفق خواهد بود: - نیازهای تغذیه ای کودک را تامین کند؛ - احساس استقلال کودک را در خورردن غذا برآورده سازد؛ - عکس العمل مناسب و یک نواختی در مقابل رفتارهای کودک ابراز کند؛ - ذائقه ی او را به انواع مواد غذایی عادت دهد؛ - محیطی سرشار از محبت و صمیمیت و به دور از جنجال در زمان غذا خوردن فراهم کند؛ - سفره ی غذا را در شرایط مناسبی که خاطره دل پذیری ایجاد کند، بچیند؛ برای این که به چگونگی رفتار کودک، عکس العمل مادر و رفتارهای آتی کودک پی ببریم یک مثال می زنیم: کودک و مادر به مغازه ای وارد می شوند؛ کودک درخواست شکلات می کند؛ مادر برای کودک توضیح می دهد و از خریدن امتناع می کند؛ کودک گریه می کند و جیغ می کشد؛ مادر شکلات را می خرد. در این مثال عکس العملی که متعاقب رفتار کودک از مادر سر می زند، تعیین کننده ی رفتارهای آتی کودک است. مادر با خرید شکلات، رفتار کودک را برای استفاده از ابزار گریه تقویت می کند و احتمال این که این رفتار در دفعات بعد تکرار شود زیاد است. در این ارتباط دو جانبه، اگر مادر نسبت به گریه ی کودک بی توجهی می کرد یا توجه او را به موضوع دیگری جلب می کرد، احتمال قطع گریه وجود داشت و پیامد نامطلوب فوق حاصل نمی شد. منطقی و معقول بودن رفتار والدین در مقابل درخواست های کودک موجب ایجاد رفتارهای یک نواخت می گردد و کودک دچار سردرگمی نمی شود. گاهی اوقات، والدین با توجه به شرایط روحی و روانی خود هر بار در مقابل درخواست معین کودک، رفتاری را نشان می دهند که با رفتار قبل مغایر است. این رفتارهای مغایر، کودک را دچار سردرگمی می کند و ممکن است شیوه‌ی غذا خوردن او را نیز تحت تاثیر قرار دهد. تکامل کودک و ارتباط آن با تغذیه به دلیل این که غذا یکی از مهم ترین عوامل موثر و تقویت کننده های رفتاری است، لذا باید دادن غذا با ملاحظات خاصی انجام گیرد. باید کودکان از نظر جسمی، عاطفی و روانی آماده ی خوردن غذا باشند و این مسئله بستگی به توانایی کودک دارد: نوزاد تا 10 روز اول بعد از تولد دارای رفلکس جست و جو (Rooting Reflex) و مکیدن (Sucking Reflex) است و از قرار دادن دست و انگشت شست در دهان لذت می برد. بین 2 هفته الی 2 ماه شرایط تغذیه را تشخیص داده و به هنگام قرار گرفتن در وضعیت مناسب شروع به مکیدن می کند. بین 4 ـ 3 ماهگی در صورت قرار گرفتن ماده ی جامد در دهان، آن را با زبان بیرون می اندازد یعنی در واقع وجود رفلکس بیرون اندازی زبان به این امر کمک کرده و کودک، ماده ی جامد را در این سن نمی پذیرد. الگوی جویدن با شروع رفلکس گرفتن، (Palmar grasp) سبب می شود که اشیا را به طرف دهان آورده و آن ها را گاز بگیرد. بین 6 تا 8 ماهگی هنگام مکیدن، فک کم تر حرکت می کند. شیشه یا پستان را در هنگام خوردن شیر با دست می گیرد. و گرفتن با نوک انگشتان (گاز انبری) و خوردن فنجان را شروع می کند. بین 9 تا 12 ماهگی می تواند مواد غذایی را گاز بگیرد و حرکت چرخشی جویدن قابل مشاهده است. در این سن قاشق را نیز می گیرد. بین 12 تا 15 ماهگی برای استفاده از فنجان و قاشق تلاش زیادی می کند. بین 15 تا 24 ماهگی در به دست گرفتن فنجان و با قاشق غذا خوردن، مهارت بیشتری پیدا می کند، تمایلات غذایی را ابراز می کند و گاز گرفتن غذا را با دندان تجربه می کند. نکات مهم رفتاری در تغذیه کودک 1. کودک باید در زمان خوردن غذا در وضعیت راحتی قرار گیرد و غذا نزدیک او باشد تا کودک بتواند به راحتی بدون این که تحت فشار قرار گیرد، غذا بخورد. این کار موجب می شود ریخت و پاش کودک کم تر شود. 2. بشقاب و لوازم غذا خوردن باید از جنس نشکن باشد. در صورت شکستن ظرف ممکن است کودک احساس یأس کند و یا والدین عصبانی شوند. 3. قاشق نباید زیاد گود باشد و لیوان نیز باید به اندازه ای باشد که کودک به راحتی آن را بگیرد. 4. خوردن سوپ برای کودک سخت است ولی اگر کمی قوام آن غلیظ باشد کودک می تواند آن را با قاشق بخورد. 5. رنگ مواد غذایی می تواند در اشتهای کودک و علاقه ی او به غذا تاثیر بگذارد. خوردن غذاهایی با رنگ های سبز، نارنجی و زرد برای آن ها جالب است. برای این کار می توان از سبزیجات برگ سبز، هویج و … استفاده کرد. 6. آب میوه ی طبیعی بهتر از نوع صنعتی آن است چرا که به نوع صنعتی آن ماده قندی، رنگ، اسانس و مواد نگهدارنده اضافه شده است. 7. دادن وقت کافی در زمان صرف غذا بسیار مهم است و باید از شتاب و عجله در هنگام غذا خوردن پرهیز کرد. 8. باید بی علاقگی کودک را نسبت به یک ماده ی غذایی پذیرفت و یک ماده ی خوراکی دیگر را جایگزین کرد. 9. غذا خوردن در یک ساعت معین می تواند سبب تحریک اشتهای کودک شود. 10. خستگی کودک مهم ترین عامل از بین بردن اشتهای اوست بهتر است بعد از استراحت به کودک غذا داده شود. 11. کودک در یک محیط آرام بهتر غذا می خورد. مشاجره، بلندکردن صدای رادیو و تلویزیون، و همچنین رفت و آمد زیاد حواس کودک را پرت می کند و تمایل او به غذا خوردن کم می شود. 12. دادن غذای یک نواخت و تکراری سبب بیزاری کودک می شود. حتی اگر غذایی که مورد علاقه ی کودک است، پشت سر هم و تکراری به کودک داده شود او از خوردن آن امتناع می کند. 13. هنگامی که رفتار کودک غلط است باید عکس العمل ثابت نشان داد، مثلاً اگر بشقاب یا قاشق یا غذا را پرت کرد نباید گاهی اوقات خندید و گاهی تنبیه کرد بلکه باید رفتاری را در پیش گرفت که کودک احساس کند، کار خوبی انجام نداده است. 14. نخوردن برخی از غذاها ممکن است تقلیدی از اطرافیان باشد. اصول رفتار با کودک یک تا سه سال 1. در صورتی که کودک مایل است با دست غذا بخورد، نباید ممانعت شود و به طور مثال نباید به گمان خود، برای تقویت احساس استقلال، یک قاشق به دست کودک داده و با قاشق دیگر به او غذا داده شود. 2. استفاده از قاشق برای کودک نوپا ضرورت دارد ولی ممکن است نیاز به کمک داشته باشد. 3. کودک نوپا نیاز به مکان نسبتا خلوت برای خوردن غذا دارد، چون مدت تمرکز او کوتاه است یعنی صدای بلند رادیو، تلویزیون یا رفت و آمد خواهر و برادر، و یا مشاجره می تواند توجه او را از خوردن غذا منحرف کند. 4. دادن استراحت قبل از خوردن غذا و زمان ثابت صرف غذا برای کودک اهمیت خاصی دارد. 5. اجرای برنامه ی ثابت سبب آرامش کودک می شود، یعنی بشقاب و قاشق همیشگی و حتی ثابت و نحوه ی آماده کردن او برای غذا خوردن به او آرامش می دهد. 6. اشتهای کودک مانند خلق و خوی او متغیر است، بهتر است روزی که کودک اشتهای کم تری دارد و غذا کم می خورد، پافشاری نشود که حتما غذای بشقابش را تمام کند. 7. قدرت تقلید کودک در این سن زیاد است و رفتارهای اعضای خانواده (خواهر، برادر یا والدین) را تقلید می کند لذا نباید افراد خانوداه رفتار نامتناسب در هنگام غذا خوردن داشته باشند. 8. کودک غذای گرم را دوست دارد البته نباید خیلی داغ و یا سرد باشد. 9. کودک دوست دارد با غذا بازی کرده و ریخت و پاش کند، بنابراین نباید انتظار داشت کودک آداب غذا خوردن را رعایت کند. 10. کودک نوپا فقط 10 ـ 5 دقیقه حالت نشستن را تحمل می کند بطور معمول قبل از اتمام غذا، سفره را ترک کرده و دوباره برمی گردد. 11. رنگ و ظاهر غذا توجه کودک را جلب می کند و در نتیجه به طور طبیعی او غذا را دست کاری خواهد کرد. اصول رفتار با کودک سه تا پنج ساله 1. باید کودک را با انواع غذاهای مختلف آشنا کرد. بهتر است غذای جدید را ابتدا یک فرد بزرگ تر خانواده بخورد تا الگویی برای کودک باشد و تمایل کودک برای خوردن آن غذا بیش تر شود. 2. نباید میان وعده ها آن قدر زیاد باشد که کودک نتواند غذای اصلی را بخورد به خصوص در مصرف مواد قندی، شیرینی، شکلات و تنقلات کم ارزش نباید زیاده روی کرد چون می تواند سبب فساد دندان، سوءتغذیه و یا چاقی کودک شود. عادت کودک به مصرف میوه به عنوان میان وعده بسیار خوب است. 3. تعیین چهارچوب مشخص در ارتباط با غذا خوردن نشان دهنده ی ارزش ها و نگرش های خانواده است و باید با محبت و مهربانی آن ها را به کودک تفهیم کرد. 4. در صورتی که کودک تمایلی به خوردن غذای جدید نشان نداد می توان او را تشویق کرد که مختصری از آن را بچشد، بو بکشد و حتی لمس کند این کار درک کودک از غذا را با حس های بویایی، چشایی و بینایی تقویت می کند و پذیرش غذای جدید را برای او راحت تر می کند. البته بهتر است غذای جدید در زمانی که کودک به طور کامل گرسنه است داده شود. 5. باید هنگام خوردن غذا محیط جالب و با آرامش باشد. امر و نهی کردن و اعمال روش های تربیتی در حین صرف غذا مناسب نیست. 6. بی تحرکی، خواب ناکافی و بیماری کودک می تواند موجب بی اشتهایی و غذا نخوردن کودک شود. 7. برای تشویق کودک به غذا خوردن بهتر است از بشقاب و فنجان ثابت استفاده شود و غذا به تکه های کوچک تقسیم شود تا به راحتی کودک آن را بخورد. 8. باید به کودک اجازه داد که اگر غذای بیش تری می خواهد، ابراز کند. 9. هم زمان با دسترسی به استقلال، ریخت و پاش غذا بیش تر می شود ولی باید تحمل کرد. 10. صحبت کردن با کودک خردسال در حین غذا خوردن، علاقه ی او را به صرف غذا بیشتر خواهد کرد. 11. ساعت خوردن غذا فرصت خوبی برای ابراز رفتارهای صحیح در حین غذا خوردن است 12. کودک علاقه دارد غذاهای جدید را دست کاری کرده و سپس بخورد، این نیز رفتاری طبیعی است. 13. خوردن غذا با همسالان برای کودکان جالب تر است. منبع: تبیان خوراکی های زنگ تفریح تامین انرژی و مواد لازم برای فعالیت های ذهنی دانش آموزان، علاوه بر این که سلامت جسم آن ها را تامین می کند، به آنها کمک می کند تا از ساعات حضور در کلاس درس، بهترین بهره را ببرند و یادگیری مطالب درسی به بالاترین حد ممکن خود برسد. این انرژی هم از طریق صبحانه که مهم ترین وعده غذایی دانش آموزان است و هم از طریق میان وعده هایی که برای زنگ تفریح دانش آموزان تهیه می شوند، بایستی تامین گردد. مصرف خوراکی هایی مثل پفک، چیپس، انواع شکلات، پاستیل و... امروزه در مدارس بسیار معمول است. در حالی که این مواد، نه تنها هیچ نوع انرژی و مواد مغذی به بدن دانش آموز نمی رسانند، بلکه حاوی رنگ ها، اسانس ها و چربی های مضر نیز هستند و با ایجاد سیری کاذب، دانش آموزان را از خوردن مواد غذایی لازم و ضروری باز می دارند. علاوه بر این، زمینه ابتلا انواع بیماری ها را ایجاد می کنند. کارشناسان امر تغذیه به مربیان و والدین توصیه می کنند، موارد ذیل را جهت بهبود تغذیه دانش آموزان مد نظر قرار دهند: ـ یکی از خوراکی های بسیار مناسب، خوردن چند عدد خرما همراه با گردو می باشد. خرما دارای کلسیم، منیزیم، فسفر، آهن و ویتامین های E, B, A و مقداری هم ویتامین C است. خرما به دلیل انرژی بخش بودن، حمل راحت و استفاده سریع، مصرف آن در زنگ های تفریح و قبل از زنگ ورزش مفید است. ـ انجیر خشک هم از مواد غذایی است که معمولا کودکان از خوردن آن استقبال می کنند. انجیر دارای کلسیم، آهن، فسفر، پتاسیم، پروتئین، چربی، قند و ویتامین های C, B, A است. خوردن انجیر خشک نیز به دلیل سهولت حمل و مصرف، همانند خرما توصیه می شود. ـ گذاشتن حداقل یک نوع میوه فصل مثل سیب یا مرکبات (پرتقال، نارنگی، لیموشیرین، موز و گلابی) نیز در کیف مدرسه توصیه می شود. به خصوص اگر برای کودکتان بیسکویت یا خوراکی شیرین گذاشته اید، مصرف سیب باعث پاک کردن دندان ها خواهد شد. ـ میوه های خشک نظیر برگه هلو، آلو، توت خشک، کشمش، و آجیل مانند گردو، فندق و بادام و... را بخرید و مقدار کمی از آنها را روزانه برای زنگ تفریح کودک خود بگذارید. این خوراکی ها دارای مقدار زیادی آهن هستند و مصرف آنها بین دو وعده غذای اصلی، بسیار مفید است. کمبود آهن باعث احساس خستگی، رنگ پریدگی، ضعف حافظه و تمرکز می شود و این مواد با جبران کمبود آهن، سبب شادابی و افزایش هوش خواهند شد. ـ یک لقمه‌ی آماده از نان و پنیر و گردو یا سیب زمینی پخته که به راحتی می توان آن را در منزل تهیه کرد، همیشه به عنوان یک میان وعده ی لذیذ در مدرسه بوده و هست. 10‌ماده غذایی برای افزایش کارآیی مغز کودکانمان در مدرسه اگر می‌خواهید فرزندانتان در مدرسه کارآیی بیشتری داشته باشند، رژیم غذایی آنها را با دقت انتخاب کنید. مواد غذایی خاصی، به افزایش کارآیی مغز کودکان کمک می‌کند. علاوه بر این، باعث بهبود عملکرد حافظه و قدرت تمرکز مغز می‌شوند. به گفته پزشکان، مغز یک عضو همیشه گرسنه است، اولین اندام بدن که مواد مغذی را از غذاهایی که می‌خوریم می‌گیرد، مغز است. خوردن غذاهای نامناسب باعث اختلال در عملکرد مغز می‌شود. بدن‌های در حال رشد به انواع مختلفی از غذاهای مقوی نیاز دارند، اما10‌ماده غذایی که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم، تاثیر فوق‌العاده‌ای در افزایش رشد و کارآیی مغز کودکان دارند: ماهی انواع ماهی مخصوصا ماهی قزل‌آلا منبع اصلی امگا3 DHA وEPA هستند که هر دو برای رشد و افزایش عملکرد مغز ضروری هستند. در حقیقت، تحقیقات اخیر نشان داده افرادی که از غذاهای دارای اسیدهای چرب در رژیم غذایی خود به تناوب استفاده می‌کنند، باهوش‌تر هستند و در تست‌های هوش نتیجه بهتری گرفته‌اند. البته ماهی تن هم یکی از منابع امگا 3 است، اما مقدار امگا 3 موجود در این نوع ماهی به اندازه امگا 3 موجود در ماهی قزل‌آلا نیست. ماهی تن منبع سرشار پروتئین است و به همین دلیل امگا 3 کمتری در آن وجود دارد. تخم‌مرغ تخم‌مرغ منبع سرشار پروتئین است علاوه بر این زرده تخم‌مرغ مقدار زیادی ویتامینB دارد که به افزایش ظرفیت حافظه کمک می‌کند. بادام زمینی بادام زمینی و کره بادام زمینی منبع سرشار ویتامینE هستند. ویتامینE یک آنتی اکسیدان قوی برای حفاظت از غشای اعصاب به شمار می‌رود. علاوه بر این، ویتامین 1B موجود در بادام زمینی به مغز و سیستم عصبی کمک می‌کند تا هر چه بهتر از گلوکز، که تنها غذای مغز و اعصاب است، انرژی بگیرند. حبوبات مغز، به طور مداوم به گلوکز(قند) نیاز دارد و حبوبات این نیاز را تامین می‌کنند. فیبر کمک می‌کند تا به طور متناوب گلوکز به بدن برسد. علاوه براین، حبوبات حاوی ویتامینB هستند که باعث سلامت سیستم عصبی بدن می‌شود. غلات جو، یکی از متداول‌ترین مواد تشکیل‌دهنده سریال‌ها ( غلات معروف به کورن فلکس که معمولاً با شیر خورده می‌شود.) است. جو انرژی مورد نیاز یا همان سوخت مغز را تامین می‌کند، انرژی که کودکان در ابتدای روز به آن احتیاج دارند. جو منبع سرشار ویتامینE،B، پتاسیم و روی است که باعث می‌شوند مغز با حداکثر توانایی خود کار کند. انواع توت توت فرنگی، توت درختی، تمشک، شاتوت و به طور کلی هر میوه رنگی بسیار مقوی است. توت‌ها به این دلیل که حاوی ویتامینC هستند، سطح آنتی‌اکسید را بالا می‌برند و خاصیت ضد سرطانی دارند. انواع جوانه‌ها جوانه گیاهان حاوی پروتئین و کربوهیدرات است که انرژی زیادی دارند. این مواد بهترین غذا برای مغز هستند و اگر در وعده غذایی ناهار مصرف شوند باعث افزایش انرژی و سطح یادگیری در تمام طول بعدازظهر می‌شوند. سبزی‌های رنگی گوجه فرنگی، سیب زمینی، کدو تنبل، هویج و اسفناج بهترین منابع آنتی اکسیدان هستند که باعث تقویت سلول‌های مغز و سلامت آنها می‌شوند. لبنیات لبنیات، حاوی پروتئین و ویتامینB هستند که برای رشد بافت‌های مغز ضروری است به علاوه شیر و ماست هم دارای پروتئین و هم دارای کربوهیدرات هستند که منبع انرژی مغز است. گوشت قرمز آهن ماده معدنی ضروری برای تامین انرژی و افزایش تمرکز کودکان در مدرسه است. گوشت قرمز یکی از بهترین منابع آهن است. در حقیقت مصرف روزانه فقط 20 گرم گوشت قرمز باعث جذب بهتر آهن از مواد غذایی دیگر در بدن می‌شود. همچنین گوشت حاوی مقداری روی است که در تقویت حافظه کمک می‌کند.



جواب‌های شاخه ای نویسنده تاریخ
از مطلبی که گذاشتین استفاده کریم خیلی ممنون rahaaaaa ۱۳۹۴/۰۷/۲۱ ۰۹:۴۵

rahaaaaa
از مطلبی که گذاشتین استفاده کریم خیلی ممنون
0 (0 آرا)
پست شده در ۱۳۹۴/۰۷/۲۱ ۰۹:۴۵